lördag 3 februari 2018

Hur stor del av din pension ger du till guds hus?

Idag gott folk, idag är en bra dag att prata om gud och guldkalven!

De allra flesta av oss har väl någon gång läst eller hört om den där guldkalven och att man inte skall dyrka mammon, ni vet det där det pratas om i den där sci-fi-boken Bibeln. Jag tänkte idag gå igenom hur mycket det faktiskt kan kosta att sponsra svenska kyrkan och att det dessutom är SJUKT dyrt att dö här i "gamla Svedala". Jag kommer att utgå från min egen situation och sedan jämföra med det dyraste stift jag hittat.



Jag betalar litet drygt 100 kr i månaden, detta år och något liknande (en troligtvis ökande summa) resten av livet i begravningsavgift till svenska kyrkan. Ponera att jag sparar dessa 103 kr varje månad i några väl valda aktiefonder som presterar ungefär 8% i årlig medelavkastning. Ponera även att jag hade jobbat från skolslut till pensionering och gissa därefter hur mycket dessa ynka 103 spänn blivit efter ett helt yrkesliv?

Svaret: 604 567 kronor! sexhundrafyratusenfemhundrasextosju riksdaler. Jag hoppas jag får ett helt j*vla mausoleum av svenska kyrkan när jag dör för jag har då bannemig betalt för det - och litet till! Jag gick dock ur svenska kyrkan för ett antal år sedan vilket rent ekonomiskt visat sig vara ett bra beslut. Nu kan ni hålla i hatten på riktigt för nu drar det iväg, rejält! Om jag INTE hade gått ur kyrkan så hade jag betalt 628 kr/månad i kyrkoavgift (inklusive begravningsavgift) vilket sålunda ger;

3 686 100 kronor! Nästan 3,7 miljoner, smaka på den du, o store ateist (eller jubla om du är religiös)!

Nu har jag självklart räknat litet trubbigt och med min nuvarande inkomst men även om jag hade räknat ut det år för år och med respektive års inkomst så hade summan ändå blivit jättestor. Ränta på ränta is the shit men jag vet inte om jag tycker det är värt att pynta herren guds tjänare flera miljoner under ett helt yrkesliv.

Som jämförelse kan vi ta en person, vi kan kalla honom Salomo, som bor i Visby stift. Visby stift är mig veterligen det stift med allra högst kyrkoavgift. Salomo hade (med motsvarande min lön och enligt räkneexemplet ovan) betalt till biskopar och präster den nätta summan 722 kr/månad vilket då ger 4 237 841 kronor alltså 4,2 miljoner.


Förresten, betalar man kyrkoskatt/begravningsavgift även som pensionär? Om så är fallet (och även om summan är lägre) blir slutsumman än mer grotesk. Då må man i så fall lägga till 15-20 års betalningar från det man går i pension till man trillar av pinnen kring 80-85.

"Jag tar en pyramid till mitt mausoleum tack..."

Här kan du själv beräkna din kyrkoavgift
Här kan du räkna ut ränta på ränta över tid

Hur mycket sponsrar du präster och biskopar med? Känns det okej att det ändå kostar skjortan att dö i sverige trots att du redan betalat hutlösa summor under din livstid? Jag tror ingen kommer i jorden idag utan att betala minst 30 000 kronor - och då för en kista i pappkartong och utan dödsrunor och gravsten. Vad får vi ens för pengarna? Varför ifrågasätter inte fler detta ofog?

Frågorna är många, vad tycker du? Kommentera gärna eller hör av dig på twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar